Projekttéma javaslatok kémiából
Az omega 3-6-9 zsírsavak rövid kémiai, biokémiai bemutatása, táplálkozástani jelentőségükre kitérve. A témát érdekes, a diákok számára is érthető formában kell bemutatni és az Apáczai Napokon is elő kell adni. 1 vagy 2 tanuló számára javasolt.
Témavezető: dr. Karkus Zsolt
A témát érdekes, a diákok számára is érthető formában kell bemutatni, és az Apáczai Napokon is elő kell adni. 1 vagy 2 tanuló számára javasolt.
Témavezető: Horváth Kálmán
A szócikkek csak magyarul még nem létező vagy hiányos kémiai, biokémiai, kémiatörténeti témák lehetnek. A kész szócikkeknek meg kell jelenni a lexikonban, és a szócikk megírásához önmagában nem elegendő az angol nyelvű lap fordítása, az abban lévő információkat ellenőrizni, kiegészíteni is kell. A választott a témákat a konzulens tanárral előzetesen, a kidolgozás előtt egyeztetni kell. A témát be kell mutatni az Apáczai Napokon.
Témavezető: Sebő Péter és/vagy Villányi Attila
A korábbi évben készített oldalak: DTT, TCEP (2015/16. Takács Attila 11.a), kationosztályok: I., II., III., IV., V. (2011/12. Borsik Gábor 10.a)
A projektkészítő és a konzulens által kiválasztott kísérleteknek egy-egy ioncsoport vagy néhány jellegzetes reagens kémiai bemutatására kell törekednie. A kész projekt a reakciók jó – legalább 720p HD – minőségű videofelvételei mellett html formában tartalmazza megfigyelhető tapasztalatok rövid kémiai magyarázatát. A kész projektnek alkalmasnak kell lenni weben történő megjelenítésre és a projektet be kell mutatni az Apáczai Napokon. Javasolt, hogy a projektet 3-4 tanuló közösen készítse el.
Témavezető: Sebő Péter és/vagy Villányi Attila
A korábbi években készült két film megnézhető:
A jodidion reakciói (2014/15.
Bakó Eszter, Fehérkuti Anna, Németh Petra, Fazakas Réka 10.a)
Higanycsapadékok HD-ben
(2013/14. Barnicskó Balázs 10.b)
A projektet készítők vállalják, hogy részt vesznek az Irány az Apáczai! verseny és az azt követő kísérleti bemutatók előkészítésében, lebonyolításában és filmet készítenek a kísérleti bemutatóról. A kész projekt 10-15 perc időkeretben legalább 720p HD minőségű videofilm, amelyet az Apáczai Napokon is be kell mutatni. Javasolt, hogy a projektet 2-3 tanuló közösen készítse el.
Témavezető: Sebő Péter és Bagdi Ágnes,
Az előző években készült filmek: Kémia tehetségnap 2014. (Fazakas Réka 10.a), Kémia tehetségnap 2016. (Hosu Alex 9.c)
Az egyik legrégebben működő kémia tárgyú ismeretterjesztő tematikus lap a The Molecule of the Month. A projektkészítő vállalja, hogy havonta elkészíti az aktuális havi weblap magyar változatát html formátumban. A lap az iskolai kémia honlapon is megjelenik és az Apáczai Napok keretén belül is be kell mutatni a kész lapokat. Minimális weblapkészítési ismeretek szükségesek. A projektet 1-2 tanuló számára javasoljuk.
Témavezető: Bagdi Ágnes és/vagy Sebő Péter
Honlapunkon lévő, fordításokat is tartalmazó oldal
A választott tudós munkásságát/választott témát érdekes, a diákok számára is érthető formában kell bemutatni, amelyet az Apáczai Napokon is elő kell adni és html formátumban is el kell készíteni. A választott a témát a konzulens tanárral előzetesen, a kidolgozás előtt egyeztetni kell.
Témavezető: Sebő Péter
A sav-bázis indikátorok működésének elve, konkrét indikátorok bemutatása, indikátorként használható növényi színanyagok rövid kémiai, biokémiai bemutatása, laboratóriumi munkát is igénylő vizsgálata pl. kromatográfiás szétválasztás, indikátor jelleg vizsgálata stb. A témát érdekes, a diákok számára is érthető formában kell bemutatni és az Apáczai Napokon is elő kell adni és html formátumban is el kell készíteni. A laboratóriumi munkáról fényképek készítése szükséges. Javasolt, hogy a projektet 2-3 tanuló közösen készítse el.
Témavezető: Sebő Péter
A réz/mangán ásványai, elem előállítása, biokémiai szerepe, laboratóriumi vegyszerként való felhasználása. A projektmunkának része rézvegyületekkel/mangánvegyületekkel kapcsolatos laboratóriumi vizsgálatok elvégzése és ezek videón vagy fényképen való dokumentálása. A témát érdekes, a diákok számára is érthető formában kell bemutatni és az Apáczai Napokon is elő kell adni és html formátumban is el kell készíteni. A laboratóriumi munkáról fényképek készítése szükséges. Javasolt, hogy a projektet 2-3 tanuló közösen készítse el.
Témavezető: Sebő Péter
Az 1918-as kémiai Nobel-díjjal kapcsolatos bemutató előadás összeállítása. A témát be kell mutatni az Apáczai Napokon. Javasolt, hogy a projektet 2 tanuló közösen készítse el.
Témavezető: Sebő Péter
A vegyi hadviselés fegyvereit bemutató előadás összeállítása, elsősorban a vegyi fegyverek kémiai, biokémiai jellemzése. A témát be kell mutatni az Apáczai Napokon. Javasolt, hogy a projektet 2-3 tanuló közösen készítse el.
Témavezető: Sebő Péter
A kémiai analitika modern módszereit röviden, a diákok számára is érthetően bemutató előadás illetve cikk összeállítása. A témát be kell mutatni az Apáczai Napokon. Javasolt, hogy a projektet 2-3 tanuló közösen készítse el.
Témavezető: Sebő Péter és/vagy Villányi Attila
Egy olyan előadás anyagának összeállítása a cél, amely a hiteles kutatási eredmények alapján mutatja be ezen anyagok szerepét az emberi táplálkozásban. A témát előadás formájában be kell mutatni az Apáczai Napokon keretén belül.
Témavezető: Sebő Péter
Egy olyan előadás anyagának összeállítása a cél, amely bemutatja a terepgyakorlat helyszíneit és az azokhoz kapcsolódó vízkémiai és geokémiai vizsgálatokat, jelenségeket, folyamatokat. A témát előadás formájában be kell mutatni az Apáczai Napokon keretén belül.
Témavezető: Sebő Péter és Sebőné Bagdi Ágnes
Korábbi években készült további munkák:
2015/16.: Kvázikristályok és közelítő szerkezeteik (Botlik Bence - Gyűrűs Boldizsár - Herczeg Donát 10.a)
2016/17.: Kreatív kémia (Festékek régen és ma) (Horváth Réka és Varga Sára 10.a)
Prosztaglandinok (Eszterhás Rita és Novák Anett 10.a)